![](/Admin/Public/GetImage.ashx?Image=/Files/Images/Nyheder/2022/4_Kvartal/Indsatsleder_800.jpg&Width=768&Crop=5)
Som en del af budgetaftalen for 2023 og for overslagsårene 2024-2026 er det besluttet, at den lokalt forankrede indsatsledervagtordning på Langeland ophører i 2023.
Baggrund
Langeland Kommune står sammen med 8 andre fynske kommuner bag Beredskab Fyn, der siden 2016 har varetaget det kommunale redningsberedskab på vegne af kommunerne. Det fælles fynske beredskab er dimensioneret på baggrund af beredskabsfaglige analyser og risikovurderinger, og serviceniveauet er fastlagt i den såkaldte dimensioneringsplan, der er godkendt af både Beredskabskommissionen og de 9 kommunalbestyrelser.
Dimensioneringsplanen angiver et harmoniseret serviceniveau gældende for det samlede dækningsområde uden skelen til de administrative kommunegrænser. Ifølge dimensioneringsplanen er der ikke beredskabsfagligt belæg for en selvstændig indsatsledervagtordning på Langeland, der defineres af kommunegrænsen. En fælles indsatsledervagtordning med base i Svendborg er fuldt forsvarlig ud fra et beredskabsfagligt synspunkt. Den eksisterende indsatsledervagtordning på Langeland er derfor udtryk for en serviceforhøjelse, og Langeland Kommune har siden 2016 tilkøbt det højere serviceniveau.
Med kommunalbestyrelsens beslutning om, at den lokalt forankrede indsatsledervagtordning ophører, følger Langeland Kommune fremover samme serviceniveau, der gælder de øvrige kommuner i det fælles fynske dækningsområde.
Fortsat lokal tryghed og beredskabsparathed
Beredskabet rykker også i fremtiden ud fra de lokale brandstationer i Humble, Lohals og Rudkøbing for at sikre hurtig og kompetent hjælp på hele Langeland.
Der vil fortsat stå en indsatsleder til rådighed for udrykninger på Langeland - fremover vil indsatslederen rykke ud fra Svendborgområdet.
Inden den lokalt forankrede indsatsledervagtordning ophører vil Beredskab Fyn kompetenceudvikle og opkvalificere alle lokale holdledere på brandstationerne i Humble, Lohals og Rudkøbing, så holdlederne kan fungere selvstændigt som såkaldte tekniske ledere på et skadested. Dermed kan førsteindsatsen på skadestedet også fremover iværksættes effektivt. Holdlederne har i øvrigt som altid radiokontakt til indsatslederen under fremkørsel til skadestedet, så der kan gives statusmeldinger og lægges en plan for indsatsen.
Den videre proces
Langeland Kommune og Beredskab Fyn er i tæt dialog om at koordinere udmøntning af beslutningen, så ændringerne gennemføres uden konsekvenser for sikkerheden og trygheden på Langeland.
Beredskab Fyn orienterer Beredskabsstyrelsen, Beredskabskommissionen for Beredskab Fyn og de tre medarbejdere, der indgår i indsatsledervagtordningen, om kommunalbestyrelsens beslutning. Desuden gennemføres den førnævnte efteruddannelse af de lokale holdledere.
De lokale indsatsledere varetager i dag ud over de beredskabsfaglige opgaver også opgaver på vegne af Langeland Kommune, herunder opgaver for den kommunale vejmyndighed og miljømyndighed. Langeland Kommune sikrer overdragelse af de opgaver til andre områder, så opgaverne fortsat løses, hvilket vil ske i forbindelse med behandlingen af implementeringsplan for budget 2023.
Den lokalt forankrede indsatsledervagtordning afløses af den fælles indsatsledervagtordning, når førnævnte tiltag er gennemført, og når formalia er på plads, dvs. forventeligt inden udgangen af 1. halvår 2023.