Gravetilladelse
Grave- og rådighedstilladelse:
Det kræver altid kommunens tilladelse at foretage arbejder i på eller over vejen, at opbevare eller opstille enhver form for materialer på offentlige arealer, herunder fortove, veje og stier m.m.
Reglerne gør sig ligeledes gældende for de privatfællesveje, der reguleres efter privatvejslovens afsnit III.
Særligt for efteranmeldelse om gravearbejder gælder, at denne ordning kun er mulig ved akut og uopsætteligt reparationsarbejde. Gravearbejdet skal efteranmeldes til kommunen snarest muligt, og senest førstkommende arbejdsdag, efter gravearbejdet er påbegyndt.
Krav til ansøgningsprocedure og til udstedelse af gravetilladelser, følger som udgangspunkt overordnet de øvrige fynske kommuners vilkår. Den enkelte kommune kan dog have enkelte egne særregler. Langelands Kommunes særlige vilkår, findes længere nede på denne side.
Tilladelse meddeles på betingelse af, at arbejdet udføres i overensstemmelse med vilkårene i Vejdirektoratets ”Standardvilkår for ledningsgrave”, normerne i DS475 samt Bekendtgørelse af lov om offentlige veje m.v. LBK 435 af 24/04/2024.
Tilladelse meddeles på betingelse af, at ledningsejer selv afholder udgifter til flytning/forstærkning af ledninger, jf. lov om offentlige veje §73
Krav til grave- og rådighedsansøgning
Ansøgningen skal altid indeholde følgende oplysninger:
A. Længde-, bredde- og dybdemål på den åbne grav
B. Valg af beskyttelsesniveau
C. Frist for gennemførelse af det tilladte gravearbejde
D. Tidspunkt for arbejdets udførelse
E. Tegningsbilag der grafisk vise valg af afmærkning, herunder stedfæstet placering af første og sidste tavleplacering.
F. Kontaktoplysninger på ledningsejer/bygherre samt udførende entreprenører.
Undladelse af at indhente vejmyndighedens
godkendelse efter §5 eller etablering af afmærkning i strid med godkendelsen
straffes med bøde.
Ansøgningsfrister
For kommunale veje og arealer kan der forventes en sagsbehandlingstid på op til 10 dage. I tilfælde hvor ansøgningen skal til behandling ved Fyns Politi, kan der forventes længere sagsbehandlingstid.
På privatfællesveje i byzone har kommunen høringspligt af grundejer. Her må sagsbehandlingstiden forventes at kunne være på op til 20 hverdage.
Vejdirektoratets tegningskatalog for afmærkninger er til inspiration. Tegningsbilaget skal altid tilpasses, så det stemmer overens med til de faktisk forhold på stedet.
Vejsynspligt og tilsynspligt
Inden gravearbejdet påbegyndes, fotodokumenteres arbejdsstedet, herunder den oprindelige belægning samt området omkring. Fotodokumentation skal uden for enhver tvivl kunne geografisk placeres, f.eks. via apps med gps-koordinater eller lignende. Ligeledes dokumenteres det, at afmærkning er opsæt iht. rådighedstilladelsen, jf. Bekendtgørelse om afmærkning af vejarbejder m.v. §3. Dokumentationen lægges ind på rådighedstilladelsen, samme dag som arbejdet påbegyndes.
Når der foretages vejarbejde, er den, som forestår arbejdet, ansvarlig for, at det til enhver tid er forsvarligt afmærket. Dette fremgår af færdselslovens §98. På dage, hvor der arbejdes, skal afmærkningen kontrolleres og vedligeholdes mindst to gange dagligt, dog altid ved arbejdets begyndelse og ophør. På andre dage kontrolleres og vedligeholdes afmærkningen mindst én gang dagligt, jf. bekendtgørelse om afmærkning af vejarbejder mv. §19.
Dokumentation for de lovpligtige tilsyn skal på forlangende kunne fremvises til kommunen eller anden relevant myndighed.
Særlige vilkår for Langeland Kommune
1. Tilhugget granit der findes under belægningen, tilhører Langeland Kommune og må ikke fjernes. Materialet afleveres efter aftale på kommunens materialegård, Nordre Landevej 1-3, 5900 Rudkøbing.
2. Hvis der under udgravning opdages nedlagte ledninger eller dræn udtaget af drift, skal der tages kontakt til Langeland Kommunes vejmyndighed tlf.nr.: 63516046
3. Hvis der under udgravning findes fortidsminder, skal arbejdet stoppes i det omfang, det kan berøre fortidsmindet, og Langeland Museum kontaktes på tlf.nr.: 63516300
4. Nærings- og erhvervsdrivende samt private borgere, der måtte blive berørte af arbejdet, skal min. 5 hverdage forinden skriftligt orienteres om arbejdet, såfremt arbejdet påvirker adgangs- eller parkeringsforhold. Orienteringen skal bl.a. indeholde angivelse af tidsperiode for arbejdet. Ledningsejer forestår selv orienteringen samt afhold af evt. udgifter hertil.
5. Placering af kabelskabe m.m., skal fremsendes separat til Langeland Kommunes på plan.byg@langelandkommune.dk mærket ”Att.: vejmyndigheden vedr. teknikskabe”.
6. Udgiften til knækkede eller beskadige fliser under arbejdets udførelse påhviler ledningsejeren. (U&A AAB/SAB-P 4.5.5).
7. Brolægning skal udføres efter vilkårene for brolægning i DS3011.
8. Retablering skal udføres efter
retableringsmetode 4.
Normerne og regler følger vejdirektoratets Arbejdsbeskrivelse for Ledningsgrave - AAB/SAB-P.
Ved måling af planhed bruges 3-meter retskinne, med en tolerance på maksimalt 5
mm. på tværs og på langs. Højdeafvigelsen må maksimalt være 10 mm. Faldet
(afvanding) mod rende- eller kantsten, skal være på min. 2,5% og må ikke lede
til vandsamlinger over 0,5 m2 efter
regnfald.
9. I henhold til Lov om forurenet jord, kapitel 6, § 50, skal opgravede materialer, der ikke genindbygges i gravningen, anmeldes af ledningsejeren Langeland Kommune.
10. Ved afvisning af retablering anden gang, hvor denne findes mangelfuld og ikke kan godkendes, har Langeland Kommune ret til at få arbejdet udført af anden part. Udgifter hertil stilles til
ledningsejer/bygherre.