![](/Admin/Public/GetImage.ashx?Image=/Files/Images/Nyheder/2021/2_Kvartal/FynBus_grøn.jpg&Width=768&Crop=5)
Fra august er der ikke længere diesel i tanken på lokalbusserne på Langeland. Kommunen har nemlig valgt at busserne i stedet skal køre på biodiesel, og det giver en CO2-reduktion på op til 90 % sammenlignet med traditionel diesel.
FynBus har udbudt den lokale buskørsel for Langeland Kommune med en option på biodiesel (HVO). Den option har kommunalbestyrelsen nu valgt at udnytte, hvilket dermed giver en markant gevinst for klimaet.
- Transport udgør en stor del af CO2-udledningen i Langeland Kommune. Derfor er jeg rigtig glad for, at kommunens lokalbusser fremover skal køre på HVO-biodiesel, udtaler Borgmester Tonni Hansen.
Det er Bergholdt.dk A/S, der har vundet udbuddet, og de overtager dermed den lokale kørsel fra Vester Skerninge Bilerne fra august 2021.
Kontrakten omfatter 6 store busser og en minibus, der kører på ruterne 590, 591, 592, 621, 622 og 623. Alle disse busser bliver tanket med biodiesel.
- HVO-biodiesel kan anvendes direkte og er dermed en god mulighed for at gøre de eksisterende busser langt mere klimavenlige, siger udvalgsformand Bo Nissen.
Fakta:
HVO-biodiesel kan anvendes i dieselmotorer uden modifikation og giver en CO2-reduktion på op til 90 % i forhold til fossil diesel. Det mindsker desuden udledningen af partikler og kvælstof (NOx).
Anvendelse af HVO-biodiesel vil med de 3.217 køreplantimer i den nye kontrakt ud fra standarder for fortrængning medføre følgende reduktioner i udledning:
- CO2-udledningen reduceres fra ca. 102 tons til 13 tons, svarende til en CO2-reduktion på ca. 87 %
- NOx-udledningen reduceres fra ca. 0,50 tons til 0,04 tons, svarende til en NOx-reduktion på ca. 92 %
- Partikel-udledningen reduceres fra ca. 4,1 kg til 0,4 kg, svarende til en partikel-reduktion på ca. 90 %