I Langeland Kommune har vi en særlig opmærksomhed på jeres barns sprog- og læseudvikling, fordi vi ved at et alderssvarende sprog og gode læsekundskaber har stor betydning for jeres barn - både i forhold til deltagelsesmuligheder i sociale fællesskaber og fagligt i forhold til den gode skolegang.
Derfor arbejder vi på tværs af hele børne- og ungeområdet med udgangspunkt i en tidlig, forebyggende indsats for at understøtte jeres barns mens det udvikler sine sprog- og læsefærdigheder, og derfor har vi udarbejdet en Strategi for sprog- og læseudvikling.
Læs mere om Strategi for sprog- og læseudvikling nederst på siden eller i menuen til venstre på siden.
Som led i undervisningen tilbydes alle elever en sprogvurdering i starten af 0. klasse. Resultaterne af vurderingen indgår i elevplanen for 0. klasse.
For enkelte elever kan der være behov for talepædagogisk bistand. Her samarbejder tale-/hørekonsulenterne med lærerne om udarbejdelse af en handleplan og eventuelt undervisningsforløb for eleven.
I Langeland Kommune har vi et særligt fokus på science, herunder naturfag og teknologi, fordi det er emner, som har stor betydning for vækst og udvikling i det danske samfund.
Vi ønsker derfor at styrke børn og unges naturfaglige kompetencer, så de er klar til at møde udfordringerne i det moderne samfund. Samtidig ønsker vi at børn og unge på Langeland skal have et solidt kendskab til Langelands unikke natur for der i gennem at opnå en stærk tilknytning til deres hjemegn.
Læs mere om Langeland Kommunes Sciencestrategi nederst på siden eller i menuen til venstre på siden.
Alle børn har ret til at indgå i respektfulde fællesskaber. Derfor arbejder vi målrettet med inklusion i de langelandske skoler. Vores ambition er, at styrke inklusionen i dagtilbud og på skoler, så alle børn på Langeland oplever glæden ved at være inkluderet i betydningsfulde fællesskaber, hvor de trives, lærer og udvikler sig.
I Langeland Kommune bruger vi den nationale ordblindetest, vi arbejder kompenserende og understøttende i forhold til ordblinde elever, så de bl.a. tilmeldes NOTA (digitalt bibliotek for bl.a. ordblinde og synshandicappede) og lærer at bruge kompenserende IT, så de kan begå sig i den daglige undervisning.
Du kan læse mere om arbejdet med at understøtte ordblinde elever i kommunens Strategi for sprog- og læseudvikling og i skolernes handleplan for læsning, som ligger på skolernes egne hjemmesider.
Ud fra den grundbetragtning, at mobning handler om klassens tolerancetærskel, kulturen i klassen og klassens grad af accept af hinandens forskelligheder er handleplanen bygget op om: Denne handleplan er udarbejdet til de situationer, hvor det forebyggende arbejde med trivsel ikke slår til. Dens opgave er at hjælpe til at tackle de situationer, hvor vi står med et barn, der bliver mobbet.
Videre med Professionelle Læringsfællesskaber er et samarbejde mellem Vejle Kommune, Middelfart Kommune, Langeland Kommune samt UCL og projektet støttes af A. P. Møller Fonden.
Det overordnede mål med projektet ”Videre med professionelle læringsfælleskaber” er at udvikle en skolekultur, hvor professionelle læringsfællesskaber er udgangspunktet for at skabe øget læring og trivsel hos alle elever.
Professionelle læringsfællesskaber handler grundlæggende om at skabe en skolekultur karakteriseret ved:
Projektet består af et samlet kompetenceudviklingsforløb for de deltagende kommuner og skoler som gennemføres i perioden sommeren 2018 – efteråret 2020.
Læs mere om Videre med Professionelle Læringsfællesskaber via linket nederst på siden.