Valg til kommunalbestyrelse og regionsråd 2025
Tirsdag den 18. november 2025 afholdes valg af 15 medlemmer til Kommunalbestyrelsen i Langeland Kommune. I forbindelse med valget til Kommunalbestyrelsen afholdes også valg af 31 medlemmer til Regionsrådet i Region Syddanmark.
Medlemmerne bliver valgt for perioden 1. januar 2026 til 31. december 2029.
Afstemningerne begynder kl. 8.00 og fortsætter indtil kl. 20.00.
Valg til kommunalbestyrelse og regionsråd 2025
Kandidatlister kan støtte hinanden ved at indgå valgforbund. Hver kandidatliste kan kun indgå ét valgforbund.
I forbindelse med kommunalvalget den 18. november 2025 i Langeland Kommune er følgende valgforbund indgået:
- Valgforbund ABV - Mellem liste A (Socialdemokratiet), liste B (Radikale Venstre) og liste V (Venstre, Danmarks Liberale Parti)
- Valgforbund CILMÆ - Mellem liste C (Det Konservative Folkeparti), liste I (Liberal Alliance), liste L (Lokallisten Langeland), liste M (Moderaterne) og liste Æ (Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg)
- Valgforbund FØ - Mellem liste F (SF – Socialistisk Folkeparti) og liste Ø (Enhedslisten - De Rød-Grønne)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddeler forud for hvert kommunalvalg, hvilke bogstavbetegnelser der på forhånd er reserveret til partier, der er opstillingsberettigede til folketinget pr. 1. august i valgåret jf. kommunal- og regionsvalglovens § 33, stk. 1.
På Indenrigs- og Sundhedsministeriet hjemmeside kan du se hvilke bogstaver, der er reserveret til eksisterende partier og derfor ikke kan tildeles andre kandidatlister.
Hvis flere lokallister ønsker samme bogstavbetegnelse, anvendes princippet ”først i tid først i ret”. Imidlertid betragtes de kandidatlister, der er indleveret senest kl. 11 på den dag, hvor kandidatlisterne tidligst kan indleveres som afleveret samtidig.
Såfremt flere lokallister må anses for indleveret samtidigt, og såfremt disse ønsker samme bogstavbetegnelse, vil der blive trukket lod om den ønskede bogstavbetegnelse mellem de pågældende lokallister. Dog gælder det, at valgbestyrelsen fortolker princippet ”først i tid, først i ret” sådan, at det indebærer, at en ny liste, som er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, er først i tid, sammenlignet med en ny liste, der ikke er repræsenteret i kommunalbestyrelsen.
Idet lokallisterne kan have en berettiget interesse i så hurtigt som muligt at få kendskab til, hvilken bogstavbetegnelse de kan forvente at få, har Valgbestyrelsen bemyndiget administrationen til at meddele de enkelte lokallister et betinget forhåndstilsagn om en bestemt bogstavbetegnelse til den enkelte lokalliste i overensstemmelse med nærværende principper.
Forhåndstilsagnet er betinget af Valgbestyrelsens senere og endelige godkendelse af kandidatlisterne.
Administrationen kan tidligst meddele et betinget forhåndstilsagn om en bogstavbetegnelse til en lokalliste i forbindelse med lokallistens indlevering af kandidatlisten til valgsekretariatet.
Valgret har enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, har fast bopæl i kommunen henholdsvis re-gionen og herudover enten:
- Har dansk indfødsret (statsborgerskab)
- Er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i EU
- Er statsborger i Island, Norge eller Storbritannien
- Uden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de seneste 4 år forud for valgdagen
Valgret har endvidere enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og som herudover enten:
- Er registreret i Udenrigsministeriets protokol og har anmodet om at blive optaget på valglisten eller
- Lovligt har bopæl i Danmark uden at være registreret i CPR eller Udenrigsministeriets protokol og har anmodet om at blive optaget på valglisten
Valgretten omfatter også personer, som er frataget den retlige handleevne efter værgemålslo-vens § 6, når disse i øvrigt opfylder ovennævnte valgretsbetingelser.
Udviste udlændinge har ikke valgret.
Herboende EU-borgere, der lovligt har ophold i Danmark uden at være bopælsregistreret eller EU-diplomat, kan stemme til kommunale og regionale valg.
Hvis du er EU-borger, har fast bopæl i Danmark og er fyldt 18 år senest på valgdagen, har du ret til at stemme til kommunal- og regionalvalget. Hvis du endnu ikke er bopælsregistreret i CPR, kan du stadig anses for at have fast bopæl i Danmark, f.eks. hvis du venter på et registreringsbevis for ophold fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Hvis du bliver optaget på valglisten, kan du både stemme og stille op til valget.
For at blive optaget på valglisten til det kommende kommunal- og regionalvalg den 18. november 2025, skal du udfylde et særligt ansøgningsskema og vedlægge dokumentation for de oplysninger, du har angivet i ansøgningsskemaet.
Du kan læse mere om, hvilken dokumentation du skal vedlægge m.v. i vejledningen til ansøgningsskemaet. Hvis du bliver bopælsregistreret i CPR senest 7 dage før valgdagen, kommer du automatisk på valglisten og behøver ikke at søge om det.
Mandag den 6. oktober 2025 bekendtgøres på kommunens hjemmeside samt i Borgerservice de godkendte kandidatlister, herunder listernes bogstavbetegnelser og kandidaternes navne, samt anmeldte valgforbund vedrørende både kommunalbestyrelsesvalget og regionsrådsvalget.
I Langeland Kommune er der fem afstemningssteder.
Afstemningsstederne til valget den 18. november 2025 er beliggende her:
Bagenkophallen, Stationsvej 6A, 5935 Bagenkop
Humblehallen, Hallinggade 25A, 5932 Humble
Værkstedsgården, Havnegade 118B, 5900 Rudkøbing
Tullebøllehallen, Løkkebyvej 2A, 5953 Tranekær
Nordlangelandshallen, Snødevej 140B, 5953 Tranekær
Senest fem dage før valget modtager du dit valgkort, hvoraf det fremgår på hvilket afstemningssted og i hvilket tidsrum, du skal møde personligt op for at stemme.
Er du forhindret i at møde op på selve valgdagen og afgive din stemme, kan du brevstemme. Se under afsnittet, Brevstemmeafgivning.
Alle vælgere kan brevstemme i enhver kommune i Danmark.
I Langeland Kommune er det i Borgerservice på Rådhuset, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing i perioden tirsdag den 7. oktober 2025 til og med fredag den 14. november 2025, kl. 16.00.
Udover den normale åbningstid har Borgerservice i Langeland Kommune udvidet åbningstiden for brevstemmeafgivning på følgende dage:
Lørdag den 1. november 2025 kl. 10.00-12.00
Torsdag den 6. november 2025 kl. 17.00-18.00
Lørdag den 8. november 2025 kl. 10.00-12.00
Fredag den 14. november 2025 kl. 09.00-16.00
Ved brevstemmeafgivning, skal du vise legitimation f.eks. sundhedskort, kørekort, pas eller lignende.
Vælgere, der har bopæl på afsides beliggende øer, der ikke udgør et selvstændigt afstemningsområde, kan brevstemme på øen. Sted og tidspunkt meddeles senere.
Du kan få hjælp til at brevstemme i Borgerservice.
Har du et fysisk eller psykisk handicap, kan du få hjælp alene af én person, som du selv har valgt. Det er et krav, at du klart og tydeligt kan fortælle, hvem der skal hjælpe dig. Du har ret til at udtrykke dette på tegnsprog, eventuelt via tolk, hvis du alene taler tegnsprog.
Er dit handicap ikke synligt, kan du blive bedt om at vise dokumentation for dit handicap, f.eks. ledsagekort – parkeringskort udstedt af Dansk Handicaporganisationer – lægeerklæring – erklæring/attest fra anden myndighed.
Du behøver ikke at bestille tid til at brevstemme. Men hvis du vil undgå ventetid kan du bestille tid hjemmefra. Det kan du gøre via kommunens hjemmeside. Her kan du se de ledige tider. Husk, at du skal bruge MitID for at bestille tid.
Hvis du ikke er digital, kan du ringe på tlf. 63 51 60 00 i omstillingens åbningstid mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10.00-12.00, torsdag tillige kl. 13.00-17.00 for at bestille tid.
Tirsdage er der ikke tidsbestilling, der kan du ”komme ind fra gaden” og trække et nummer ved standeren. Her må der forventes ventetid. Du kan ligeledes bestille tider til brevstemmeafgivning på standeren til de andre dage.
Hvis du ved, at du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan komme til afstemningsstedet på valgdagen, kan du i stedet søge om at stemme i hjemmet før valgdagen. Du skal ansøge på en særlig blanket, der hedder ”Anmodning om at brevstemme i hjemmet”. Du kan finde den på borger.dk. Du kan også bede om blanketten hos den person, der yder personlig og praktisk hjælp eller i Borgerservice, Rådhuset, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing, tlf. 63 51 60 00.
Du skal underskrive blanketten inden du afleverer den. Blanketten kan afleveres fra den 21. oktober 2025, og Borgerservice skal have modtaget den senest den 6. november 2025, kl. 18.00.
Vælgere, der opholder sig på plejecentre, kan brevstemme uden forudgående ansøgning.
Der vil være tilgængeligt for kørestolsbrugere på alle valgsteder i Langeland Kommune. Hvis der skal anvendes en anden indgang, end hovedindgangen, vil dette være markeret på valgstedet.
Til brug ved brevstemmeafgivning i Borgerservice stilles der følgende hjælpemidler til rådighed:
Sorte penne
En ikke-håndholdt lup
En ikke-håndholdt LED-lampe
Et hæve-/sænkebord
Et forstørrelsesapparat med skærm af typen CCTV (Closed Circuit Television)
Til brug ved stemmeafgivning på valgdagen stilles der på alle kommunens fem afstemningssteder følgende hjælpemidler til rådighed:
Sorte penne
En ikke-håndholdt lup
En ikke-håndholdt LED-lampe
På afstemningsstedet i Rudkøbing stilles der derudover følgende hjælpemidler til rådighed:
Et hæve-/sænkebord
Et forstørrelsesapparat med skærm af typen CCTV (Closed Circuit Television)
Hvis du på grund af et handicap eller nedsat førlighed ønsker et andet afstemningssted, kan du søge om det. Ansøgningsskemaet ”Ansøgning om overførsel til et andet afstemningssted på valgdagen tirsdag den 18. november 2025” kan du finde på borger.dk. Du kan også afhente skemaet i Borgerservice, Rådhuset, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing, tlf. 63 51 60 00. Du kan aflevere ansøgningen fra den 21. oktober 2025, og Borgerservice skal have modtaget den senest den 10. november 2025, kl. 12.00.
Til brug ved stemmeafgivning på valgdagen stilles der på alle kommunens afstemningssteder følgende hjælpemidler til rådighed:
Sorte penne
En ikke-håndholdt lup
En ikke-håndholdt LED-lampe
På afstemningsstedet i Rudkøbing stilles der derudover følgende hjælpemidler til rådighed:
Et hæve-/sænkebord
Et forstørrelsesapparat med skærm af typen CCTV (Closed Circuit Television)
Alle vælgere vil ca. fem dage før valget modtage et valgkort.
Valgkortet indeholder oplysninger om vælgerens navn og adresse, nummer på valglisten, afstemningsstedets beliggenhed samt dato og tid for afstemningen.
Personer, der mener sig berettigede til at afgive stemme i kommunen, men som ikke senest fem dage før valget har modtaget et valgkort, kan rette henvendelse til Borgerservice. Det samme gælder, hvis vælgeren mener, at valgkortets indhold er fejlagtigt. Hvis valgkortet er bortkommet eller ikke nået frem inden valgdagen vil det stadig være muligt at stemme. Der vil på afstemningsstedet blive udstedt et erstatningsvalgkort mod fremvisning af fornøden legitimation.
Ophængning af valgplakater må ske fra lørdag den 25. oktober 2025 kl. 12.00, og de skal være taget ned igen senest ved døgnets afslutning onsdag den 26. november 2025.
Valgplakater skal være forsynet med følgende oplysninger på den fysiske/juridiske person, der har iværksat ophængningen:
- Navn
- Adresse
- Telefonnummer
Der kan henvises til Vejdirektoratets vejledninger på hjemmesiden: vejdirektoratet.dk/valgplakater