Whistleblowerordning i Langeland
Her kan du læse om whistleblowerordningen i Langeland Kommune og den eksterne whistleblowerordning ved Datatilsynet.
Langeland Kommune har en intern whistleblowerordning for kommunens ansatte, hvor der kan indberettes om lovovertrædelser og andre alvorlige og kritisable forhold vedr. Langeland Kommunes ansatte og politikere.
Hvis du som ekstern samarbejdspartner har viden eller berettiget mistanke om sådanne forhold, kan du henvende dig til den eksterne whistleblowerordning i Datatilsynet.
Andre persongrupper der kan indberette til den eksterne whistleblowerordning i Datatilsynet er f.eks. selvstændige erhvervsdrivende, kommunalbestyrelsesmedlemmer, frivillige eller tidligere ansatte. Som borger i kommunen kan du ikke bruge whistleblowerordningerne, hverken den interne eller eksterne. Du skal i stedet bruge de klagemuligheder, der er på de pågældende områder, eller kontakte kommunens borgerrådgiver.
Formålet med whistleblowerordningen er at:
- øge muligheden for, at ansatte kan ytre sig om kritisable forhold i Langeland Kommune uden at frygte negative konsekvenser,
- beskytte personer, som indgiver oplysninger til whistleblowerordningen, og
- opdage fejl og forsømmelser og derved højne niveauet i Langeland Kommunes ydelser.
Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og utilfredsstillende forhold m.v. Der skal derfor opfordres til at almindelig utilfredshed med løn, arbejdsmiljø eller andet tages med nærmeste leder, tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant.
Du kan benytte whistleblowerordningen, hvis du er ansat i Langeland Kommune. Ansatte omfatter fast tilknyttede vikarer (timelønnede), projektansatte og medarbejdere i faste stillinger.
Du kan bruge whistleblowerordningen, hvis du har viden eller begrundet mistanke vedrørende alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold, samt overtrædelser af EU-retten. Det kan f.eks. være følgende:
- strafbare forhold, f.eks. overtrædelse af tavshedspligten, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri, bestikkelse mv.
- grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen, f.eks. lovgivning om magtanvendelse, forvaltningsloven, databeskyttelseslovgivningen, offentlighedsloven el.lign.
- grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper, f.eks. undersøgelsesprincippet, krav om saglighed, magtfordrejningsgrundsætningen og proportionalitet el.lign.
- grove eller gentagne overtrædelser af væsentlige interne retningslinjer, f.eks. om tjenesterejser, gaver og regnskabsaflæggelse mv.
- grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, f.eks. grov chikane.
- seksuel chikane, f.eks. enhver form for uønsket verbal, nonverbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima.
- bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere.
Ovenstående er alene eksempler. Hvis du er i tvivl, hvorvidt din indberetning falder inden for whistleblowerordningen eller ej, opfordrer vi dig til at bruge vores whistleblowerordning. Indberetningen vil herefter blive vurderet og du modtager en tilbagemelding på om din indberetning er omfattet af whistleblowerordningens område.
Forhold som samarbejdsvanskeligheder, utilfredshed med lønforhold, mindre overtrædelser af interne retningslinjer om sygefravær, rygning, alkohol, påklædning, brug af kontorartikler m.v. skal ikke indberettes gennem whistleblowerordningen.
Der kan som udgangspunkt heller ikke indberettes om andre virksomheders og borgers forhold til whistleblowerordningen lige så med forhold i selvejende institutioner og private institutioner og ansatte heri.
Sådanne oplysninger skal i stedet indgives til nærmeste leder, HR-afdelingen, arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant. I det omfang sådanne forhold alligevel indberettes til Langeland Kommunes whistleblowerordning, vil whistleblowerenheden i overensstemmelse med vejledningspligten anvise hvortil, henvendelse i stedet kan rettes.
Når du foretager en indberetning via EG selvbetjening, som du finder link til på Intranettet, vil du inden for 7 dage modtage en kvittering for modtagelsen.
Whistleblowerenheden, som består af 2 uafhængige personer vil herefter foretage en indledende vurdering af, om forholdene i indberetningen er omfattet af whistleblowerordningen.
Hvis indberetningen ikke falder ind under whistleblowerordningen eller hvis indberetningen er åbenbart grundløs, vil den blive afvist og whistlebloweren vil modtage besked herom, herunder hvis forholdet alternativt bør rejses over for en bestemt afdeling i Langeland Kommune.
Hvis indberetningen falder inden for ordningen, og der er grundlag for en egentlig sagsbehandling, vurderer whistleblowerenheden, om der er grundlag for at iværksætte en nærmere undersøgelse af forholdet. Herefter foretages en vurdering af - evt. i samarbejde med den relevante afdeling - hvilken eller hvilke reaktion(er), der bør overvejes. Relevant opfølgning på indberetningen kan f.eks. bestå i politianmeldelse af forholdet, ansættelsesretlige reaktioner over for medarbejdere mv.
Senest efter tre måneder fra indberetningen er modtaget vil du modtage en orientering om sagens behandling og eventuelle resultat.
Der kan ikke indberettes anonymt til Langeland Kommunes whistleblowerordning. Det betyder, at det som udgangspunkt alene er whistleblowerenheden, der vil være i besiddelse af oplysninger om dig, når du foretager en indberetning.
Langeland Kommune tillader ingen form for repressalier eller chikane mod whistleblowere, som indberetter via whistleblowerordningen i god tro.
Hvis du indgiver indberetninger til whistleblowerordningen i god tro, er du beskyttet mod negative konsekvenser som følge af din indberetning.
Hvis du oplever at blive mødt med negative konsekvenser, fordi du har foretaget en indberetning via whistleblowerordningen, kan du rette henvendelse til whistleblowerenheden, din tillidsrepræsentant eller din faglige organisation.
Hvis du bevidst foretager en falsk anmeldelse, kan det få ansættelsesretlige konsekvenser, herunder resultere i bortvisning.
Langeland Kommunes whistleblowerenhed behandler alle indberetninger fortroligt i videst muligt omfang, og er underlagt en særlig tavshedspligt om de oplysninger, der indgår i indberetningerne.
Alle undersøgelser af indberetninger udføres under iagttagelse af uafhængighed, fortrolighed, databeskyttelse og datasikkerhed. Alle indberetninger vil blive opbevaret forsvarligt, og det vil kun være muligt for relevante personer at tilgå oplysningerne.
Indsamling, behandling og videregivelse af personoplysninger, som er indeholdt i indberetningerne, sker i overensstemmelse med de gældende databeskyttelsesretlige regler.
Behandling af personoplysninger i forbindelse med indberetninger er baseret på Langeland Kommunes legitime interesser i at behandle personoplysninger, indgivet i en indberetning.
I relation til indberetninger, der falder uden for whistleblowerordningens anvendelses-område, vil indberetningen og dermed oplysningerne som udgangspunkt blive slettet umiddelbart efter, at sagen er afsluttet i whistleblowerordningen, idet der dog opbevares overordnede og anonymiserede oplysninger til brug for en årsrapport for whistleblowerordningen.
I relation til indberetninger, der fører til yderligere undersøgelser, afhænger det af sagens udvikling, hvor længe personoplysninger, der indgår, opbevares. Fx vil personoplysninger, der journaliseres på en personalesag, som udgangspunkt blive opbevaret i 5 år efter ansættelses-forholdets ophør. I andre tilfælde vil det afhænge af de konkrete omstændigheder, fx i forbindelse med eventuelle retlige skridt, der måtte foretages som reaktion på indberetningen.
Du kan læse mere i Langeland Kommunes whistleblowerpolitik, som du finder nedenfor.