Databeskyttelse i Langeland Kommune
Som dataansvarlig har Langeland Kommune stor opmærksomhed på at beskytte oplysninger om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.
For at vi som kommune kan levere de services og ydelser, vi har pligt til, har vi brug for at behandle en række af forskellige personoplysninger. Vi gør vores bedste for at sikre, at disse oplysninger behandles efter reglerne og ikke kommer til uvedkommendes kendskab.
Som dataansvarlig har Langeland Kommune også pligt til at give dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Det kan du læse om herunder:
Læs om dine rettigheder og om dine oplysninger
Langeland Kommune er ansvarlig for de personoplysninger vi indsamler, registrerer eller videregiver om dig. Langeland Kommune skal sikre, at behandlingen til en hver tid lever op til reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Ligesom alle andre offentlige myndigheder har Langeland Kommune en databeskyttelsesrådgiver, DPO. Det er DPO’ens opgave at tilse, at kommunen lever op til persondataforordningen og databeskyttelsesloven. DPO’en er i sin funktion uvildig og rådgivende, og refererer direkte til kommunalbestyrelsen. DPO’en samarbejder med kommunens informationssikkerhedsmedarbejdere og jurister og yder råd og vejledning til fagområderne om lovlig, god og sikker håndtering af persondata.
Hvis du har spørgsmål til kommunens håndtering af dine persondata eller hvis du vil vide mere om dine rettigheder i henhold til Persondataforordningen, er du velkommen til at kontakte kommunens DPO på dpo.langeland@lexfutura.eu eller på telefon 31 24 00 62.
Hvad kan DPO’en hjælpe dig med?
DPO’en kan svare på spørgsmål om:
- Langeland Kommunes håndtering af dine personoplysninger
- Dine rettigheder i henhold til EU’s databeskyttelsesforordning
Hvad kan DPO’en ikke hjælpe dig med?
DPO’en kan ikke:
- Hjælpe med den faglige sagsbehandling eller de afgørelser, som fagområderne træffer
- Hjælpe med vejledning om regler eller praksis på et fagområde
- Tage stilling til, om der er begået fejl i forbindelse med sagsbehandlingen, udførelsen af praktisk hjælp m.v.
- Ændre en afgørelse, som kommunen har truffet.
- Bistå med at formulere klager over kommunen til relevante klageorganer
For at kunne behandle din henvendelse eller din sag og for at kunne levere de services og ydelser, Langeland Kommune har pligt til, er det nødvendigt at behandle dine personoplysninger. Kommunen bestræber sig altid på, ikke at indhente flere oplysninger om dig, end dem der er nødvendige for, at kommunen kan løse sin opgave.
Nogle af de oplysninger, vi behandler, kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre som fx indkomstoplysninger, SKAT og BBR. Andre personoplysninger får vi fra dig, når du eksempelvis ansøger om en ydelse eller en service.
Du har altid ret til at vide, hvorfra vi indhenter oplysninger om dig, når du har en sag under behandling i kommunen. Du kan få oplysningerne i det fagområde, hvor din sag behandles.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Der er som udgangspunkt tale om følgende bestemmelser:
- Databeskyttelsesforordningen, artikel 6, stk. 1, litra e
- Databeskyttelsesforordningen, artikel 9, stk. 2, litra f
- Databeskyttelsesloven § 8, stk. 1 og stk. 2, og § 11, stk. 1
Samtykke
I enkelte tilfælde behandler kommunen også personoplysninger på baggrund af samtykke efter databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a.
Når kommunen behandler personoplysninger på baggrund af samtykke, har du altid mulighed for at trække dit samtykke tilbage.
Dine oplysninger bliver alene anvendt til de formål, som den kommunale lovgivning giver mulighed for. Det indebærer blandt andet, at de oplysninger du giver Langeland Kommune, bliver brugt internt i forvaltningen, og dermed ikke bliver spredt. Det er som udgangspunkt alene din sagsbehandler, der har adgang til de personoplysninger, du har givet os. I visse tilfælde er det dog nødvendigt for Langeland Kommune at videresende oplysninger om dig til andre myndigheder eller andre parter i sagen. I disse tilfælde vil du som udgangspunkt blive informeret om dette.
Når vi indhenter personoplysninger om dig til brug for vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi må gemme dine oplysninger. Det varierer alt efter om det drejer sig om eksempelvis en sag i Borgerservice, en byggesag eller en jobansøgning.
Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi må slette dem. Dette reguleres af arkivloven.
Du kan få præcise oplysninger om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte fagområder i kommunen.
I forhold til behandling af dine personoplysninger skal du vide, at du har en række rettigheder. Som registrerede har du:
Ret til oplysning
Du har ret til at blive oplyst om, at Langeland Kommune indsamler personoplysninger om dig. Retten gælder uanset om oplysningerne kommer direkte fra dig eller om kommune har indhentet dine oplysninger hos 3. part. Du har også ret til at få oplyst formålet med behandlingen, så du har overblik over, hvad kommunen bruger dine oplysninger til.
Ret til indsigt
Indsigtsretten giver dig ret til at få indsigt i de personoplysninger, vi har registreret om dig.
Vær opmærksom på, at indsigt gives i henhold til Persondataforordningen, og udelukkende giver dig mulighed for at se, hvilke personoplysninger vi har registreret om dig. Ønsker du at få et eller flere dokumenter udleveret fra en sag, skal du i stedet bede om aktindsigt.
Ret til berigtigelse
Du har ret til at få urigtige eller vildledende oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre din personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
Ret til sletning
Når personoplysninger behandles i en kommune, er der en begrænset adgang til at få slettet sine personlige oplysninger. Derfor har du som udgangspunkt ikke ret til at få slettet oplysninger fra din sag. Vi har dog mulighed for at slette dine oplysninger, hvis de ikke indgår i en sag – fx hvis du anmoder om at blive frameldt en service.
Sletning kan kun finde sted, inden tidspunktet for vores almindelige generelle slettefrister indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne, bortset fra opbevaring, med dit samtykke eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Ønsker du at klage over den måde, Langeland Kommune behandler dine personoplysninger på, kan du klage til Datatilsynet. Du kan blandt andet klage over, at:
- Du ikke får de oplysninger, som du har krav på efter reglerne om indsigt
- Der uretmæssigt er lagt oplysninger om dig på internettet
- Der uretmæssigt er blevet videregivet oplysninger om dig
Du kan klage ved at følge: Klagevejledningen på Datatilsynets hjemmeside.
Har du spørgsmål om behandling af persondata, kan du altid kontakte Datatilsynet. Kontaktoplysninger på Datatilsynet finder du ved at følge linket: Kontakt Datatilsynet.