Indsatsområder for dagtilbud
Læs om
I Langeland Kommune har vi en særlig opmærksomhed på jeres barns sprogudvikling, fordi vi ved at en alderssvarende sprogudvikling har stor betydning for jeres barn - både i forhold til deltagelsesmuligheder i sociale fællesskaber og senere i forhold til læseudvikling i skolen.
Derfor arbejder vi på tværs af hele børne- og ungeområdet med udgangspunkt i en tidlig, forebyggende indsats for at understøtte jeres barns sproglige udvikling mest muligt og derfor har vi udarbejdet en Strategi for sprog- og læseudvikling.
Strategi for sprog- og læseudvikling i Langeland Kommune
Målet med Strategi for sprog- og læseudvikling i Langeland Kommune er at sikre en sammenhængende og særlig indsats for sprog og læsning for alle børn i Langeland Kommune – fra de bliver født og til de forlader skolen.
Strategi for sprog- og læseudvikling i Langeland Kommune er godkendt af Lærings-, Social- og Kulturudvalget den 20. marts 2019.
Sprogvurdering ved 3 år
I Langeland Kommune tilbydes alle 3-årige børn en sprogvurdering. Sprogvurderingen foretages af en sprogpædagog i børnehaven og følges op af en samtale med forældrene.
I nogle tilfælde viser vurderingen, at barnets sprogudvikling er forsinket eller afvigende. I samarbejde mellem dagtilbud, forældre og tale-/hørekonsulent overvejes det, hvorvidt der er behov for konsultativ bistand eller indstilling til tale-/hørekonsulent.
Sprogvurdering ved skolestart
Som led i undervisningen sprogvurderes alle elever i starten af 0. klasse. Resultaterne af vurderingen indgår i elevplanen for 0. klasse.
For enkelte elever kan der være behov for talepædagogisk bistand. Her samarbejder tale-/hørekonsulenterne med lærerne om udarbejdelse af en handleplan og eventuelt undervisningsforløb for eleven.
Alle børn i dagtilbud i Langeland Kommune skal have en tryg og udviklende barndom, hvor alle voksne omkring barnet bidrager til, at børnene udvikler deres potentialer. Hos os går trivsel, leg, læring og udvikling hånd i hånd.
Alle børn er forskellige og vi ser børnenes forskellighed som en ressource. Alle børn har ret til leg, læring og deltagelse i betydningsfulde og udviklende fællesskaber. Det er dagtilbuddets opgave at sikre dette i samarbejde med forældrene.
På Langeland arbejder vi målrettet med inklusion i børnehøjde - men vi arbejder også med at skabe et inkluderende forældresamarbejde. Inklusion er et fælles ansvar og en opgave, vi skal løfte i flok.
I Langeland Kommunes dagtilbud er vi optaget af det gode forældresamarbejde. Vi anerkender, at I forældre er de vigtigste omsorgspersoner i jeres barns liv og vi tror på, at et godt forældresamarbejde har stor betydning for jeres barns læring, udvikling og trivsel i dagtilbud.
Forældresamarbejdet i dagtilbuddene indebærer dels den løbende dialog om jeres barns læring, udvikling og trivsel, dels det formaliserede forældresamarbejde i form af forældremøder, m.v. Derudover har I som forældre mulighed for at deltage i forældrebestyrelsen i jeres barns dagtilbud. Forældrebestyrelsen medvirker bl.a. til at sætte rammen for det gode forældresamarbejde, udarbejde den pædagogiske læreplan samt at skabe gode overgange i jeres barns liv, fx mellem dagtilbud og skole.
Der skal i alle dagtilbud (jf. Dagtilbudsloven) udarbejdes en pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan skal give rum for leg, læring og udvikling af børn i dagtilbud.
Læreplanen skal indeholde følgende seks læreplanstemaer:
- Alsidig, personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab