Skip til hoved indholdet

Indsatsområder for dagtilbud

Læs om

I Langeland Kommune har vi en særlig opmærksomhed på jeres barns sprogudvikling, fordi vi ved at en alderssvarende sprogudvikling har stor betydning for jeres barn - både i forhold til deltagelsesmuligheder i sociale fællesskaber og senere i forhold til læseudvikling i skolen.

Derfor arbejder vi på tværs af hele børne- og ungeområdet med udgangspunkt i en tidlig, forebyggende indsats for at understøtte jeres barns sproglige udvikling mest muligt og derfor har vi udarbejdet en Strategi for sprog- og læseudvikling.

Strategi for sprog- og læseudvikling i Langeland Kommune

Målet med Strategi for sprog- og læseudvikling i Langeland Kommune er at sikre en sammenhængende og særlig indsats for sprog og læsning for alle børn i Langeland Kommune – fra de bliver født og til de forlader skolen.  

Strategi for sprog- og læseudvikling i Langeland Kommune er godkendt af Lærings-, Social- og Kulturudvalget den 20. marts 2019. 

Sprogvurdering ved 3 år

I Langeland Kommune tilbydes alle 3-årige børn en sprogvurdering. Sprogvurderingen foretages af en sprogpædagog i børnehaven og følges op af en samtale med forældrene.

I nogle tilfælde viser vurderingen, at barnets sprogudvikling er forsinket eller afvigende.  I samarbejde mellem dagtilbud, forældre og tale-/hørekonsulent overvejes det, hvorvidt der er behov for konsultativ bistand eller indstilling til tale-/hørekonsulent.

Sprogvurdering ved skolestart

Som led i undervisningen sprogvurderes alle elever i starten af 0. klasse.  Resultaterne af vurderingen indgår i elevplanen for 0. klasse.

For enkelte elever kan der være behov for talepædagogisk bistand. Her samarbejder tale-/hørekonsulenterne med lærerne om udarbejdelse af en handleplan og eventuelt undervisningsforløb for eleven.

Alle børn i dagtilbud i Langeland Kommune skal have en tryg og udviklende barndom, hvor alle voksne omkring barnet bidrager til, at børnene udvikler deres potentialer.  Hos os går trivsel, leg, læring og udvikling hånd i hånd. 

Alle børn er forskellige og vi ser børnenes forskellighed som en ressource.  Alle børn har ret til leg, læring og deltagelse i betydningsfulde og udviklende fællesskaber. Det er dagtilbuddets opgave at sikre dette i samarbejde med forældrene.  

På Langeland arbejder vi målrettet med inklusion i børnehøjde - men vi arbejder også med at skabe et inkluderende forældresamarbejde.  Inklusion er et fælles ansvar og en opgave, vi skal løfte i flok.

I Langeland Kommunes dagtilbud er vi optaget af det gode forældresamarbejde. Vi anerkender, at I forældre er de vigtigste omsorgspersoner i jeres barns liv og vi tror på, at et godt forældresamarbejde har stor betydning for jeres barns læring, udvikling og trivsel i dagtilbud. 

Forældresamarbejdet i dagtilbuddene indebærer dels den løbende dialog om jeres barns læring, udvikling og trivsel, dels det formaliserede forældresamarbejde i form af forældremøder, m.v. Derudover har I som forældre mulighed for at deltage i forældrebestyrelsen i jeres barns dagtilbud.  Forældrebestyrelsen medvirker bl.a. til at sætte rammen for det gode forældresamarbejde, udarbejde den pædagogiske læreplan samt at skabe gode overgange i jeres barns liv, fx mellem dagtilbud og skole.

Der skal i alle dagtilbud (jf. Dagtilbudsloven) udarbejdes en pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan skal give rum for leg, læring og udvikling af børn i dagtilbud.

Læreplanen skal indeholde følgende seks læreplanstemaer: 

  • Alsidig, personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Seneste nyt

Langeland Kommune

Fredensvej 1
5900 Rudkøbing
CVR: 29188955

Telefon: 63 51 60 00
post@langelandkommune.dk

Let adgang