Turister og feriegæster som ældre
Hvis du som turist eller feriegæst i Langeland Kommune har behov for hjælp under dit ophold, anbefaler vi, at du henvender dig til din hjemkommune i god tid inden ferieopholdet for at planlægge dit forløb. Langeland Kommune anbefaler, at din hjemkommune kontakter os så hurtigt som muligt og senest 15 hverdage før ferieopholdets start. Ved senere kontakt end 15 hverdage inden ferieopholdet, kan vi se os nødsaget til at afvise ønsket om dato for opstart af hjælp på ferieopholdet.
Information
Hvis du har behov for hjemmepleje under dit ferieophold, er det din hjemkommune, der skal etablere aftalen med visitationen i Langeland Kommune.
Du skal være opmærksom på, at for at Langeland Kommune kan yde så god en faglig professionel hjælp som muligt, er det en god ide at planlægge forløbet så tidligt som muligt. Den hjælp, du som feriegæst vil modtage, er tilpasset Langeland Kommunes serviceniveau.
Såfremt din ferie aflyses, meld gerne afbud så hurtigt som muligt og gerne senest fem hverdage før din ferie starter.
Se kontaktoplysning og træffetider på visitationen nedenfor.
Hvis du har behov for sygepleje, er det din hjemkommune, der kontakter Langeland Kommunes planlæggende sygeplejersker med henblik på, at vi kan være klar til at levere sygepleje på din ferieadresse.
Opmærksomhedspunkter:
- Du skal selv medbringe de sygeplejeartikler og den medicin, som du anvender i din hjemkommune. Din medicinliste skal være opdateret af egen læge og kunne findes på Fælles Medicinkort (FMK)
- Medicindispensering udføres ikke for feriegæster, der opholder sig mindre end fire uger i Langeland Kommune
Se kontaktoplysninger til sygeplejen nedenfor.
Personer, som har behov for personlig pleje, har ret til, i den kommune hvor de opholder sig midlertidigt, at få stillet de hjælpemidler til rådighed som er nødvendige for at kommunens personale kan udføre deres arbejde sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Udgifterne hertil faktureres af hjemkommunen på lige fod med udgiften til personlig pleje.
For at Langeland Kommune kan yde hjælp til dig, skal det kunne foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt for kommunens medarbejdere. Det kan derfor være nødvendigt for Langeland Kommune at besigtige og vurdere arbejdspladsforholdene i din feriebolig forud for endeligt tilsagn om hjælp.
Udarbejdelse af arbejdspladsvurdering (APV) varetages af Langeland Kommune og du anbefales at henvende dig så tidligt som muligt, så dit ophold kan planlægges i god tid.
Det er din opgave som feriegæst at sikre, at Langeland Kommune får adgang til ferieboligen i forbindelse med udarbejdelsen af APV.
Hvis der er tale om et ferieophold, hvor der ikke er behov for personlig pleje, må du som feriegæst selv sørge for hjælpemidler. Hjælpemidler bevilget af din hjemkommune, skal du selv medbringe. En anden mulighed er, at du lejer et hjælpemiddel hos Langeland Kommune, hvis hjælpemidlet forefindes på kommunens depot.
Du kan leje hjælpemidler, hvis du:
- har et skriftligt betalingstilsagn fra din hjemkommune, hvorefter din hjemkommune vil blive faktureret for leje af hjælpemidler, eller
- giver et skriftligt betalingstilsagn, hvorefter du selv vil blive faktureret for leje af hjælpemidler
Du er ansvarlig for, at der kan skaffes adgang til ferieboligen i forbindelse med levering af hjælpemidler.
Langeland Kommune udfører ikke boligændringer i ferieboliger.
Klik på den blå bjælke nedenfor for link til priser for leje af hjælpemidler samt mulighed for levering.
Visitationen kan træffes på tlf. 63 51 60 70.
Alle hverdage kl. 10-12, undtagen onsdage.
Du kan også skrive til visitationen på denne e-mail adresse:
Sygeplejen kan træffes på tlf.nr. 63 51 62 50.
Hverdage kl. 7 - 15.
Du kan også skrive til sygeplejen på denne e-mailadresse:
Hjælpemiddelterapeuter træffes på tlf. 63 51 66 21
Mandag og tirsdag
12.30 - 14.00
Torsdag og fredag
10.00 - 12.00
Du kan også skrive til hjælpemiddelterapeuterne på denne e-mail adresse:
Hjælpemiddeldepotet
Spodsbjervej 129 A
5900 Rudkøbing
(indkørsel fra Ellehaven)