Skip til hoved indholdet

Om Borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren skal styrke dialogen mellem borgerne og kommunen samt bidrage til at sikre borgerens retssikkerhed

Hvad er en borgerrådgiver?

Har du f.eks. fået en afgørelse, du ikke forstår, eller har du brug for vejledning i en sag med kommunen? Så kontakt borgerrådgiveren – som kan hjælpe dig med at finde rundt i det kommunale system. Borgerrådgiveren er en uvildig rådgiver til gavn for borgerne i Langeland Kommune. Borgerrådgiveren er uafhængig af de politiske udvalg samt staben og fagområderne og er ansat med reference til Kommunalbestyrelsen. 

Langeland Kommunes borgerrådgiver hedder Lone Milling Berg og har mange års erfaring med arbejdet som socialrådgiver i kommunalt regi. Lone er uddannet socialrådgiver og kender til de juridiske rammer, som kommunens administration arbejder inden for. Borgerrådgiverens overordnede opgaver er følgende: 

  • Hjælpe med at skabe en god og konstruktiv dialog mellem borgerne og kommunen.
  • Hjælpe borgerne gennem det kommunale system og sikre, at de bliver hørt.
  • Medvirke til at sikre, at klager bliver brugt til at gøre kommunens sagsbehandling og borgerbetjening bedre.
  • Medvirke til at sikre borgernes retssikkerhed.

Alle borgere i Langeland Kommune kan henvende sig til borgerrådgiveren.

Det er gratis.

Borgerrådgiveren kan gennemgå dit sagsforløb og undersøge om regler og principper for god sagsbehandling er overholdt. Hun kan ikke tage stilling til, om du har ret til en bestemt ydelse, men kan undersøge, om din sag er håndteret korrekt. Borgerrådgiveren kan også vejlede om dine muligheder og hjælpe med at få skabt en konstruktiv dialog mellem dig og kommunen.  Helt konkret kan borgerrådgiveren f.eks. hjælpe dig med følgende: 

  • Hjælpe dig med at blive hørt i din sag, hvis du synes, at kommunens behandling af dig og din sag ikke er god nok
  • Hjælpe med at finde ud af om der kan klages, og hvem der evt. skal/kan klages til. I sidste ende kan borgerrådgiveren også hjælpe med at udforme en klage
  • Hjælpe med at forstå afgørelser fra kommunen
  • Vejlede om dine rettigheder i forbindelse med din sagsbehandling. f.eks., hvor lang tid må sagsbehandlingen vare, og hvordan kan du forvente at blive behandlet
  • Hjælpe med at genskabe dialogen med kommunen, hvis sagen er gået i hårdknude
  • Forberede dig til en samtale med kommunen, du er utryg ved, og efterfølgende hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen
  • Tilbyde mægling i sager, hvor det antages at kunne løse konflikter mellem dig og kommunen

Du kan læse mere om mægling ved borgerrådgiveren her

 Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med følgende: 

  • Behandle sager og træffe afgørelser – borgerrådgiveren kan med andre ord ikke blive din sagsbehandler, bisidder eller repræsentere dig i din sag hos kommunen
  • Ændre på indholdet i afgørelser, der er truffet (afslag, bevillinger, forbud, tilladelser m.v.)
  • Behandle klager over forhold, som diverse klageinstanser tager sig af, eller sager som er indbragt for det kommunale tilsyn, Folketingets Ombudsmand eller domstolene. Behandle klager over det serviceniveau, der er vedtaget af Kommunalbestyrelsen eller over forhold som Kommunalbestyrelsen har behandlet og taget stilling til
  • Behandle klager, der vedrører:
    • ansættelsesforhold i kommunen
    • forældremyndighed, bodeling og skilsmisse
    • sager, som andre klageinstanser tager sig af
    • problemstillinger, der ikke vedrører Langeland Kommune

Borgerrådgiveren behandler normalt ikke sager, der er afsluttet for mere end et år siden.

Det er vigtigt, at du giver de oplysninger, borgerrådgiveren skal bruge for at kunne behandle og svare på din henvendelse. Du må derfor meget gerne oplyse følgende: 

  • Dit fulde navn
  • Adresse
  • Telefonnummer og/eller e-mail
  • Hvem i kommunen du har været i kontakt med
  • Hvad du henvender dig om. Jo mere konkret, jo bedre
  • Hvad du håber at få ud af din henvendelse. Det ønskede resultat er ikke altid en reel mulighed, men hvis borgerrådgiveren kender dine ønsker, er det lettere at forsøge at imødekomme dem

I sidste ende bestemmer du selv hvilke oplysninger, du vil give. Du kan også henvende dig anonymt, men det vil begrænse borgerrådgiverens muligheder for at behandle din henvendelse.

Hvis borgerrådgiveren ved behandling af din henvendelse får brug for at indhente sagsakter fra afdelinger i kommunen, skal du udfylde og indsende nedenstående samtykkeerklæring.

Borgerrådgiveren kan kontaktes på telefon 23 47 36 27 på følgende tidspunkter:

  • Tirsdage kl. 10.00-14.00
  • Torsdage kl. 13.00-17.00

Hvis borgerrådgiveren ikke kan besvare dit opkald, har du mulighed for at indtale en besked på telefonsvareren. Du vil herefter blive ringet op hurtigst muligt. Bemærk, at der kan være længere svartid ved ferie, sygdom eller lignende.

Ønsker du at mødes med borgerrådgiveren, skal mødet aftales på forhånd.

Andre kontaktmuligheder:

Hvis du er fritaget for Digital Post, kan du sende et brev til:

Langeland Kommune
Fredensvej 1
5900 Rudkøbing
Att.: Borgerrådgiver

Ja det kan du. 

Du kan ringe og aftale en tid på telefon 23 47 36 27. Hvor I også kan aftale, om der er papirer eller andet, du skal tage med til mødet.

Hvis du vil henvende dig på vegne af en anden, skal han eller hun udfylde en fuldmagt til dig. Den originale fuldmagt skal afleveres til borgerrådgiveren samtidig med, at du henvender dig.

En fuldmagt er nødvendig, fordi borgerrådgiveren normalt kun behandler sager, der indeholder personoplysninger, hvis parterne i sagen har givet samtykke til det.

Her kan du udfylde og sende den digitale fuldmagtsblanket.

Seneste nyt

Langeland Kommune

Fredensvej 1
5900 Rudkøbing
CVR: 29188955

Telefon: 63 51 60 00
post@langelandkommune.dk

Let adgang