Skip til hoved indholdet

Kommunalt tilsyn

I dette afsnit redegøres der for, hvordan reglerne om tilsyn med indsatsen over for ældre og handicappede udmøntes i praksis, jf. Lov om social service § 151. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at de kommunale opgaver. jf. Lov om social service §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunens vedtagne kvalitetsstandarder. Jf. Lov om social service § § 138 og 139.

Kommunale tilsynsbesøg for henholdsvis 1) plejecentre og bosteder, samt 2) borgere, der får ydelser ved hjemmeplejen i eget hjem

Kommunalt tilsyn på plejecentre og bosteder inden for handicapområdet og socialpsykiatrien

Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at de kommunale opgaver. jf. Lov om social service §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunens vedtagne kvalitetsstandarder. Jf. Lov om social service § § 138 og 139.

Det skal påses, om borgeren får den hjælp eller støtte, som han eller hun er berettiget til efter det vedtagne serviceniveau, ved årligt at aflægge ét tilsynsbesøg i plejehjem, lignende boligenheder og bosteder.

For Langeland Kommune er plejecentrene, bostederne inden for handicapområdet og inden for socialpsykiatrien omfattet af regelsættet.

Tilsynsopgaver

Det kommunale tilsyn har til opgave at kontrollere centrenes og bostedernes generelle funktioner, og påse, at der tages hensyn til beboernes samlede trivsel og behov. 

I tilsynet indgår en vurdering af blandt andet:

  • nødvendig pleje, omsorg og støtte
  • nødvendig tilbud om optræning
  • boligforhold og fysiske rammer i hverdagen
  • forplejning
  • forhold vedr. pårørende
  • dialog med medarbejderne
  • klageadgang 

Kommunalt tilsyn af kommunale og private leverandører af hjemmepleje

I henhold til § 151 i Serviceloven har Kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83, § 83a og § 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser der er truffet efter disse paragraffer og kommunens kvalitetsstandarder jf. § 139.  

Det skal påses, om borgeren får den hjælp eller støtte, som han eller hun er berettiget til efter det vedtagne serviceniveau, ved at borger aflægges et besøg i eget hjem. Der føres tilsyn med hver leverandør indenfor 2 kalenderår. For hver leverandør føres der tilsyn hos 4 borgere.

Langeland Kommune vil gennem tilsyn medvirke til at sikre kvalitet, faglighed, sikkerhed, tryghed og økonomisk ansvarlighed i hjemmeplejen ved de kommunale og private leverandører. 

Tilsynsopgaven

Det kommunale tilsyn har til opgave at kontrollere, at den visiterede hjælp udføres efter hensigten.

I tilsynet indgår, afhængig af de opgaver som udføres hos borger, en vurdering af blandt andet:

  • udført pleje, omsorg og støtte
  • udført praktisk hjælp
  • boligforhold og fysiske rammer i hverdagen
  • madservice
  • tilbud om optræning
  • rehabilitering
  • klageadgang 

Tilsynsmyndigheden

Tilsynsmyndigheden er en repræsentant fra Ældre og Sundhed Myndighed, som tildeles denne funktion. Formålet er at sikre objektivitet og validitet i observationerne.

Seneste nyt

Langeland Kommune

Fredensvej 1
5900 Rudkøbing
CVR: 29188955

Telefon: 63 51 60 00
post@langelandkommune.dk

Let adgang